fbpx

V Praze se šíří šetřivci!

Ano, doba je zlá – zdražování, válka, zkrátka život v době post covidové…néééé tak o sebelítosti a nadávání na špatný systém tento článek není. To najdete určitě jinde.
Tento článek je o představení nového systému sběru odpadů v Praze.

Nový pražský systém zavádí multikomoditní sběr

Třídění odpadu přestane být nudou

Nudí vás třídění odpadu, tím, že je to pořád stejné? O osvěžení v Praze se postará nový systém sběru.

Třídění odpadu není žádný rigidní systém, ale vcelku dynamický. Vždyť je to relativně mladé odvětví (třídíme ca 25 let). Ano, jsou tu jisté stabilní prvky, jako třeba barvy kontejnerů – modrá papír, žlutá plasty a zelená/bílá sklo, ale jinak se možnosti třídění mění a dokonce se mění i to, co do kontejnerů patří a co ne. Takže zas taková nuda to není 😀
Postupem času přibývají i typy kontejnerů – nové barvičky v ulicích. Nejprve k výše uvedené trojce přibyly nápojové kartony, bioodpad (ten má historii vůbec bohatou) a kovy a celkem nedávno kontejnery na oleje a tuky.

Na venkovních stanovištích tříděného odpadu je tedy kontejnerů celá řada a pěkně barevných. Celé roky přibývali nová místa i nové typy kontejnerů a systém se zesložiťoval. Teď má přijít zjednodušení.
Veškeré změny v systému sběru a třídění bedlivě sleduji, jelikož každý rok vydávám aktualizaci svého e-booku Jak se stát MISTREM ve třídění odpadu. Letos už vyšlo 4. vydání a zahrnuje v sobě právě více informací o multikomoditním sběru.

Praha se učí od venkova?

Multikomoditní sběr, tedy sběr více typů odpadů do stejné nádoby není žádnou novinkou. Jde o systém, který již funguje řadu let a to zejména na venkově, v místech, kde není odpadu (nebo místa) tolik, nebo je zpracovatel schopný komodity oddělit. Tříděním více komodit se šetří zejména pohonné hmoty ze svozu. Představte si, že místo 3 popelářských aut bude jezdit jen jedno!

Cíle v úspoře má pražský systém společný s tím venkovským, ale jinak to bude mnohem větší divadlo a paráda. V Praze totiž už kontejnery na všechno jsou, nejde tedy o rozšíření možností, tak jako v případě vesnic, ale bude se dít něco mnohem zajímavějšího. Současné kontejnery na plasty dostanou nálepku a s ní novou funkci. Prostě budou pasovány i na sběr nápojových kartónů a navíc kovů. Kontejnery na kovy a nápojové kartony budou odsouzeny ke stěhování – že by na venkov? Ale to není všechno – jen samolepkou a odstraněním nadbytečných kontejnerů by to nefungovalo.

A proč to?

Pražané jsou skvělí třídiči a místa se tříděným odpadem jsou na každém rohu, máme tu doslova přepopelnicováno. Celostátně v průběhu 10 let (2011-2021) přibylo 400 tisíc kontejnerů, v roce 2011 jich bylo něco přes 200 tisíc. Jenže ani to nestačí. A co takhle vyvážet častěji? Popelářská auta všech barev ráno křižují ulice každý den a stále to nestačí. Prostě, jakmile si někdo přečte můj e-book, tak se do toho opře a je plno!

Nebo že by to nebylo kvůli mně?
No každopádně celá akce se rozjela, když byla s velkou slávou a počáteční investicí spuštěna nová třídící linka v Chrášťanech u Prahy. Došlo k tomu na podzim 2022 a určitě už v té době vymýšleli, jak to udělat, aby ta linka měla dost práce a hlavně, jak ušetřit svozové kilometry těch mnoha barevných vozů. No a vymysleli šetřivce.

Kdo jsou ti šetřivci?

Možná jste už viděli samolepku, která má multikomoditní sběr v Praze doprovázet, je na ní velký nápis ŠE3VEC. Přečetli jste to na první dobrou? Já ne, i když mám ráda podobné zkratky, tak tato mi dala déle na rozluštění. První můj překlad byl šetři věc :-/

A on je to Šetřivec 😀

Co bude Še3vec šetřit?

V první řadě bude šetřit náklady na svoz, údajně i místo v ulicích, ale třeba i odpadkové pytle (pokud používáte pro každý tento druh odpadu pytel zvlášť. Já používám pro třídění znovupoužitelné tašky a na kovy mám koš, který pytel nemá žádný. Celkově má přispět ke snížení uhlíkové stopy svozu, což krásně zapadá do klimatického plánu hlavního města Prahy – takže si tvůrci mohou mnout ruce, že se to pěkně rozjíždí a budou mít co napsat do výroční zprávy.

Co do Še3vce patří?

Plasty – ponese stále hrdě žlutou barvu a navíc přibere oranžové nápojové kartony a šedé kovy, takže zas tolik barev neubude. Věrnou žluto-modro-zelenou trojku nikdo nerozdělí 😀

Kde a kdy proběhne změna?

Zavádění še3vců probíhá partizánským způsobem, nikdo si toho zatím moc nevšímá. Akční plán nesoucí suchý název „Harmonogram postupného přechodu sběrné sítě na multikomoditní sběr“ je do značné míry utajen – online se mi ho nepodařilo vypátrat ani na Magistrátu. Občas člověk najde noticku některé aktivní městské části, ale jinak ve vší tichosti přibývají samolepky. Na jaře 2023 už mělo přibýt 3000 samolepek na nádoby – ve vybraných městských částech, nejprve na levém břehu Vltavy. Pravý břeh si počká do podzimu. Až tedy zmizí váš oblíbený kontejner na kovy, tak se nedivte – může za to še3vec.

Jak to může fungovat?

To je zásadní otázka, kterou bych nechtěla nikde dokazovat a zejména ne počítat. Někdo musel spočítat složitou úlohu s mnoha známými, ale také několika neznámými. Za známé parametry považuji počet svozových aut, četnosti svozů a jejich trasu, respektive spotřebu paliv.

Méně známé jsou výkyvy naplnění kontejnerů a hlavně počet lidí, kteří si přečtou můj e-book. A jestli s tím počtem nikdo nepočítal, tak se možná přepočítal.
Četnost svozu kovů a plastů je jistě odlišná, ale jak se mohou vejít do přeplněných plastů ještě kovy a nápojové kartony?

Někdo musel zhodnotit každé konkrétní stanoviště tříděného odpadu a navrhnout změnu – jak v počtu kontejnerů, tak v četnosti svozu. Kdyby šlo udělat jen to, že místo kovů a nápojových kartonů se budou vyvážet plasty častěji, tak věřím, že dojde k úspoře paliv a místa v ulicích. Nicméně v situaci, kdy se plastový kontejner vyváží naplněný každý den a vedle něj stojí podobně plný kontejner na kovy, tak k úspoře místa dojde jen těžko a ten objem odpadů, který je potřeba vyvézt zůstane stejný, takže mi z toho nevychází ani tak úspora paliv, tady alespoň ne tak významná, aby se vyplatilo kvůli tomu měnit systém.
Já z toho mám pocit, že to nemusí fungovat, alespoň ne hned, nějakou dobu se bude muset systém zajíždět a poupravovat. Snad bude svozová firma flexibilnější než dosud, abychom nebyli svědky odpadové potopy.
Každopádně já jsem to nespočítala, tak třeba budu překvapená, jak to skvěle frčí.

Budou lidé třídit více?

Motivací pro zjednodušení systému sběru by mohlo být i nalákání té čtvrtiny lidí, kteří netřídí odpad vůbec. O tom kolik lidí třídí, se většinou píše pozitivně – jako třeba 73 % obyvatel třídí odpad – joo to je skvělé J Mně tedy i ta čtvrtina netřídičů přijde jako velké množství lidí. Takže bych se opravdu pozastavovala, jak je možné, že každý čtvrtý odpad netřídí :-/

Třídění odpadu považuji za součást zodpovědného přístupu, výchovy a slušnosti.

Navíc i třídiči mají jistě co zlepšovat, když vezmu statistiky směsných kontejnerů, tak je možné vytřídit ještě polovinu jejich obsahu, což je dost. Takže věřím, že se bude čím dál tím třídit více. Já jedu na vlně redukce odpadu. správné třídění je základ, ale dnes už nestačí.

Chcete být v obraze?

Já se těším, jak malá holka až si bude u nás v domě taky Še3vec, usnadní mi to třídění kovu. A jsem zvědavá, jaké nakonec změny systém přinese. Jestli chcete být v obraze, co se děje a co se bude dít třeba napřesrok a nebaví vás slevovat, co se kde šustne v odpadovém hospodářství, tak si objednejte můj e-book Jak se stát MISTREM ve třídění odpadu, který prodávám s aktualizací na 5 let. Letos v sekci multikomoditního sběru uvádím dalších 7 možností tohoto systému. Nabízím vám 5 e-booků v jednom, to bych ho asi měla prodávat dráž (říkají mi kolegyně online podnikatelky), no ale takhle si ho mohou dovolit i šetřivci a to je pro mě přednější 🙂

WASTEmANKA

Autorka online kurzu, který promění jakoukoliv domácnost v udržitelnou – Očista domova 🙂

Ukazuji lidem cestu k udržitelnějšímu způsobu života bez nadbytečných odpadů, které by tu po nás zůstaly tisíce let. Způsobu, který zlepšuje životní prostředí každého z nás.“

Chcete o mně vědět více? Můj příběh se dočtete zde >>

Napsat komentář

[instagram-feed]