Bezobalové obchody – speciály, které předešly svou dobu. Vedou je nadšenci, kteří více než na výdělek a byznys hledí na propagaci dobré myšlenky. Často své obchody dotují a doufají, že časem začne chodit více lidí. A do toho přichází koronakrize, kdy zavřou okolní obchody, nebo služby. Lidé omezí svůj pohyb po ulicích, a nakupují více online…

Krize spojená s koronavirem zasáhla bezobaly podobně jako ostatní drobné podnikatele, nebo možná o něco hůře, jelikož mnoho těchto malých obchůdků bylo na začátku svého působení a počáteční investice se ještě nestačily ani vrátit… Mnoho bezobalových obchodů buď končí, nebo se potýká s finančními problémy. Přežijí?

Jak začalo mé pátrání

Původně jsem chtěla udělat prázdninový speciál – představování bezobalových prodejen z Prahy, jenže hned v prvním bezobalovém obchůdku BOUT ve Vinohradech jsem si vyslechla tak znepokojivé zprávy, že musím psát o celkové situaci v bezobalech. Doslechla jsem se o rušení prodejny Mokoshop, o problémech, které má Zemidluh a pár dní na to jsem našla inzerát na předávání zaběhnuté bezobalové drogerie Kohoutek. Když se ruší bezobaly v Praze, co když mají problémy i jinde po republice? Rozhodla jsem se udělat dotazník a zjistit, jak jsou bezobaly na tom. V tomto článku zveřejňuji výsledky celorepublikového dotazníku.

Kde jsou ty bezobaly?

V článku O bezobalu bez obalu jsem Vám radila, jak najít bezobalový obchod pomocí mapy Reduca. Sama jsem radu využila, abych mohla kontaktovat bezobalové obchody po celé České republice. Když jsem si dělala přehled, kolik je bezobalových obchůdků a kde, tak mě velmi zaujaly a inspirovaly jednotlivé názvy bezobalových prodejen. Nejprve jsem z názvů poskládala poselství a pak i naplnila mapu České republiky 🙂

Zvaž to, Naber si, Nasyp si aspoň Gram Bez obalu, uděláš Dobrej krok, čeká Tě Špajz plný dobrot, Čistá komůrka, Noplastico, projdeš Bránou ke zdraví Dokola, až splatíš Zemidluh, pak bude Čistá země, Lepší svět, dostaneš Zdraví od anděla a nastane Nebe na Zemi.

Poselství poskládané z názvů bezobalových obchodů. WASTEmANKA
Česká republika symbolicky plná (názvů) bezobalových obchodů, některé z nich jsou již bohužel zavřené.

Našla jsem 140 kontaktů, nicméně některé e-maily ani webové stránky nefungovaly, takže jsem kontaktovala přibližně 120 bezobalových prodejen s dotazníkem. Položila jsem provozovatelům obchůdků několik otázek ohledně jejich současné situace a vize do budoucnosti. Odpovědi mám z 28 bezobalových prodejen.

Výsledky dotazníku:

Jaká je situace v bezobalech?

Z 28 respondentů jich pouze 8 prosperuje, či alespoň v létě prosperovalo (mám aktuální informace z Jihlavy, že se situace horší). 4 obchody zvažují zavření a ostatní se potýkají s problémy – jejich situace je v dlouhodobém horizontu neudržitelná. Je možné, že vzorek odpovědí, není reprezentativní, že mi dotazník vyplnili spíše ty bezobaly s problémy. Nicméně i kdyby, tak mi přijde alarmující, že by mělo 17 bezobalových obchodů v brzké době skončit.

Na nájem jsem si vydělala, ale výplatu mít nebudu.

V dotazníku jsem zjišťovala polohu obchodu a dobu provozu. Polohy jsem zakreslila do následující mapy, kde je barevně znázorněn i stav prodejny podobný semaforu – červená stopka, zelená prosperují. Stáří prodejen bylo rovnoměrně rozložené, 13 prodejen bylo mladších 2 let a 15 prodejen mělo obchod otevřený déle než 2 roky.

Nemůžu si ani dovolit brigádníky, takže vše je na mě jako majiteli. Návrat do normálu bude dlouhý a asi nevydržím. Zatím obchod dotuji z peněz z eshopu.

Jak se změnil styl nakupování?

Snížil se počet zákazníků, kteří u Vás nakupovali v průběhu lockdownu?

Předpokládala jsem, že se snížil počet zákazníků, výsledek dotazníku tuto domněnku sice potvrdil, ale méně přesvědčivě, než jsem očekávala. Počet zákazníků se snížil u více než 40 % prodejen, u 30 % z nich se NEsnížil a zbylých 30 % nemá srovnání. Na otázku mohli kladně či záporně odpovědět pouze majitelé těch prodejny, které měli srovnání, byly tedy otevřené déle než 1 rok.  

Změnila se výše nákupu na jednoho zákazníka?

Nakupovali lidé více potravin najednou, nebo spíše drobnosti pro doplnění? Stav beze změn zaznamenalo 35 % respondentů, zvýšení 18 % a dalších 18 % snížení. Nelze tedy jednoznačně říci, že by se plošně snížilo množství věcí, které lidé v bezobalových obchodech nakupovali.

U kterých obchodů se počet zákazníků zvýšil a nakupované množství vzrostlo?

Když dám do souvislosti dosud zodpovězené otázky, tak je možné se dozvědět, které obchody nezaznamenaly snížení zákazníků. Jsou to právě ty obchody, které uvedly, že prosperují (na mapě zelené) a zároveň jsou otevřené více než 2 roky. Měli tedy šanci si získat svou klientelu ještě „za dob hojnosti“. Na mapě prosperující obchody vytváří zajímavý ostrůvek ve východních Čechách, dále Ostrava, Jihlava, Děčín a jeden z mnoha obchůdků v Praze.

Čím si změny vysvětlují?

Na úplném začátku pandemie se lidé obraceli k přírodě, protože to bylo jediné místo, kde se cítili svobodní. Ale to vše bylo jen krátkodobé. Lidé jsou od přírody líní, jakmile po nich chcete změnu, je problém.

Lidé si zvykli nakupovat online a chodili ven co nejméně. Část se bála a Rohlík a Košík to za ně vyřešil.

Paradoxně největší snížení zákazníků pozorovalo více bezobalů až po rozvolnění opatření v květnu a dále. Vysvětlují si to tím, že lidé začali více chodit do restaurací, méně vařit, celkově trávit čas jinak než jen nakupovat jídlo a drogérii, i když se jedná o základní zboží.

Jaká opatření zavedli?

27 bezobalových obchodů z 28 používá online prostředí pro svou propagaci. Často mají facebookovou skupinu, webové stránky a rozesílají newsletter svým zákazníkům. Jsou tedy aktivní, nesedí jenom za pultem a nečekají až je zákazníci objeví.

V průběhu lockdownu zavedli majitelé bezobalů různá opatření, která měla zákazníky udržet, přitáhnout nové. Jednalo se zejména o vychystávání nákupů dle seznamu, rozvoz po blízkém okolí, akce a slevové kupóny.

My můžeme motivovat, jak chceme, ale pokud ve společnosti bude standard se stravovat nezdravě, mekáč a sladkosti budou motivace pro děti, aby byly hodné a zdravý životní styl bude k smíchu, tak je to boj s větrnými mlýny.

Co by jim nejvíce pomohlo?

Zde se majitelé shodnou, že by jim pomohlo více zákazníků, a to jednak stálých, ale i nových jednorázových. Některé obchody zmiňují podporu od města, státu formou propagace zdravého životního stylu a podpory drobného podnikání. Z dalších odpovědí jsem vybrala několik klíčových:

  • Kdyby lidé převzali zodpovědnost za svoje zdraví a stav přírody
  • Kdyby lidé začali opět chodit na větší nákupy
  • Kdyby stát více motivoval k udržitelnému nakupování
  • Osvěta v oblasti bezobalového nakupování, abychom rozbili počáteční bariéru u zákazníků, kteří zatím nemají s bezobalových nakupováním zkušenosti
Koláž o Zero waste by se dala krásně „napasovat“ na situaci v bezobalech. Bezobalové obchody NEPOTŘEBUJÍ pár lidí, kteří k nim budou chodit každý den, ale POTŘEBUJÍ tisíce těch, kteří budou chodit alespoň jednou měsíčně.

Budou to muset bezobalové obchody ZABALIT?

Budoucnost bezobalových obchodů závisí na Vás – potenciálních zákaznících. Podpoříte je?

Já bezobalové obchody vnímám jako součást svobodného světa. Umožňují mi volbu udržitelného nakupování, při kterém nevytvářím v ideálním případě žádný plastový odpad. Vznik a fungování bezobalových prodejen je důkazem změny ve společnosti, změny uvažování i chování lidí. Takové světélko naděje, krok směrem k udržitelnosti. Nechci nechat ta „světélka“ zhasnout!

Vydržíme do Vánoc a pak buď zavřu nebo extrémně omezím provoz a zboží jen to nejnutnější.

Považuji současnou situaci za nešťastnou. Je mi líto, že bezobalové prodejny musí zavírat a rozhodla jsem se je podpořit nejen svým nákupem, ale i svým časem, který věnuji psaní článků a propagaci.

Když jste dočetli až sem, tak Vám zřejmě též není situace v bezobalech lhostejná. Kromě nákupů můžete pomoci šířit informace sdílením článku, za sdílení (tlačítko pod článkem) Vám předem srdečně děkuji.

Všichni Vám řeknou, jak je to skvělý, úžasná myšlenka, ale pak k Vám ani nepřijdou, když jdou okolo. Ani si třeba koupit 10 deka oříšků. Je jim trapný, že třeba nemají obal. Nebo si najdou vždy nějakou výmluvu.

Tisíc a jeden důvod proč nejít do bezobalového prodejny

Jsou daleko, jsou drahé, nemají tam všechno, zrovna prší – určitě si najdete i svůj důvod proč právě DNES nejít do bezobalové prodejny. Kdo nechce hledá výmluvy, kdo chce, hledá řešení. Skutečně je pro Vás takový problém zajít 1x měsíčně do bezobalové prodejny?

Jestli ne, tak se tam můžeme potkat 🙂

Na co obal? Buď BEZ

WASTEmANKA

Autorka online kurzu, který promění jakoukoliv domácnost v udržitelnou – Očista domova 🙂

Ukazuji lidem cestu k udržitelnějšímu způsobu života bez nadbytečných odpadů, které by tu po nás zůstaly tisíce let. Způsobu, který zlepšuje životní prostředí každého z nás.“

Chcete o mně vědět více? Můj příběh se dočtete zde >>