fbpx

(EKO) přístup supermarketů

Zní to jako protimluv, ale vzhledem k tomu, že v supermarketech nakupuje převážná většina lidí, tak považuji za důležité porovnat jednotlivé přístupy těchto kolosů k ochraně přírody.

Zvolila jsem si několik parametrů a pak je v průběhu jednoho týdne hodnotila v uvedených obchodech.

Zvolené parametry jsou:

  • lokality nejčastěji kupovaných výrobků (jablka a celé kuře), maximální počet bodů šlo získat, pokud všechny byly jen ČR
  • dostupnost a cena neplastových tašek a pytlíků na pečivo, někde není u pečiva možnost balit do papíru. Neplastové tašky nabízejí všude, ale cena se velmi liší a někde odrazuje
  • výběr produktů s ekologičtějším obalem – konkrétně u mléka – tetrapak/plast
  • možnost nakoupit zeleninu bez plastu (mrkev, paprika, rajčata, petržel, brambory, cibule)
  • po shlédnutí stránek obchodních řetězců jsem se rozhodla přidat ještě parametr o informacích na webu
Parametr (maximum)
ALBERTBILLA
KAUFLAND LÍDL PENNY
Lokálnost produktů (4)
33333
Zelenina bez obalu (6)
56624
Větší výběr produktů s eko obalem (6)
55436
Znovupoužitelné tašky a pytlíky (6)
32653
Eko informace na webu (5)
11514
Součet (27)
1717241420

Celkovým vítězem v eko přístupu je Kaufland, jednalo se o největší prodejnu, což do značné míry může mít vliv na možnost výběru potravin. Nicméně informace na webových stránkách má velmi hodnotné a podporuje lokální produkty.

Nutno uznat, že v každém obchodě bylo něco navíc:

Albert měl jako jediný zavírací chladící boxy i u mléčných výrobků, což určitě šetří elektrickou energii na chlazení.

Billa u mě vyhrála výběrem nebalené zeleniny (nebalená mrkev s natí, řeřicha v papírové vaničce apod.).

Lídl měl u pokladny krásnou několikametrovou tapetu s lesem, takže když člověk stál frontu, tak se dívá na les a to pro mě bylo velmi pozitivní – nicméně to je spíš věcí jednotlivé prodejny, než celého řetězce.

Penny mě hodně oslovilo prodejem ekosáčku přímo u zeleniny. Kaufland v tomto směru zašel ještě dále, na váze umožňuje zvolit, zda vážíte bez pytlíku, s igelitovým sáčkem, či s ekopytlíkem a podle toho váha automaticky nastaví odpočet na obal.

Zajímavé byly i nápisy na taškách, jako nejvydařenější hodnotím Penny, které má Kéž by si celá ČR řekla už ani jedna igelitka, dále Billa má Aby si nás příroda zase oblíBILLA, Albert má Já (srdce) Vltavu, Šumavu atd. – a vyzývá k opakovanému použití tašky. Lídl má Šetřím životní prostředí.

K mému překvapení jsem v žádné prodejně nenašla jogurty ve skleněném obalu, ani slunečnícový olej ve skle. Všimla jsem si, že se rozmáhá pivo balené v plastu (2l PET), které je bohužel cenově výhodnější než jeho skleněná verze.

Parametry plánuji dále upravovat a propracovávat. Jednalo se o 1. sondu a hodlám dělat další. Až parametry zdokonalím, tak nabídnu formulář ke stažení, nebo online formulář, aby si každý mohl ohodnotit svůj obchod. Ideálně by mohla vzniknout mapa s hodnocením. Je totiž možné, že některé prodejny mají lepší přístup než jiné, a že nelze generalizovat na základě zkušeností z jedné prodejny.

WASTEmANKA

Autorka online kurzu, který promění jakoukoliv domácnost v udržitelnou – Očista domova 🙂

Ukazuji lidem cestu k udržitelnějšímu způsobu života bez nadbytečných odpadů, které by tu po nás zůstaly tisíce let. Způsobu, který zlepšuje životní prostředí každého z nás.“

Chcete o mně vědět více? Můj příběh se dočtete zde >>

Napsat komentář

[instagram-feed]